Zostało już tylko 5 godzin na oddanie głosu na Dom Harcerza w Opolu!

Środowisko opolskie Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej wraz ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Harcerstwa wpierającym drużyny Związku Harcerstwa Polskiego działające w naszym mieście ubiegają
Czytaj dalej

V Zjazd Nadzwyczajny Chorągwi Opolskiej

Informujemy, że Komisja Rewizyjna Chorągwi Opolskiej zwołała na dzień 4 listopada 2017 r. V Zjazd Nadzwyczajny Chorągwi Opolskiej ZHP w
Czytaj dalej

Warsztaty w Chorągwi Opolskiej

Z przyjemnością informujemy, że w przyszłym miesiącu, zgodnie z zapowiedzią z czerwca br., odbędą się dwie formy organizowane przez chorągwiany
Czytaj dalej

Terminy zbiórek ChKSI

Informujemy o wyznaczonych nowych terminach zbiórek Chorągwianej Komisji Stopni Instruktorskich. Odbędą się one w dniach: 3 października, 7 listopada oraz 5 grudnia
Czytaj dalej

Nowy motyw strony!

Przez ostatnich kilka tygodni Zespół Promocji i Internetu pracował nad zmianą dotychczasowego motywu strony Chorągwi Opolskiej. W dniu dzisiejszym dumnie prezentujemy
Czytaj dalej

Zbiórka wyborcza dla wyboru delegatów Chorągwi Opolskiej na XL Zjazd ZHP

Informujemy o zwołaniu przez Komendę Chorągwi zbiórki wyborczej na dzień 30 września 2017 roku w Nysie. Podczas zbiórki zostaną wybrani delegaci na
Czytaj dalej

Zbiórka Komendantów Hufców

Informujemy o zwołaniu przez Pełnomocnika Naczelnika ZHP ds. Chorągwi Opolskiej phm. Grzegorz Krzyśków zbiórki z Komendantami Hufców na dzień 6.09.2017
Czytaj dalej

Nowy termin spotkania ChKSI

Chorągwiana Komisja Stopni Instruktorskich informuje, że następne spotkanie odbędzie się 12 września o godzinie 16:30 w siedzibie Komendy Chorągwi przy
Czytaj dalej

Składka podwyższona!

pieniadze


Podczas X zebrania Rady Naczelnej, które odbyło się 17.12.2011r. podjęto decyzję o podniesieniu podstawowej składki członkowskiej.



Zgodnie z uchwałą nr 52/XXXVI RN składka w 2012r. będzie wynosiła 48 zł i zostanie naliczona zgodnie z dotychczasowymi zasadami, tj. na podstawie stanu liczbowego jednostek na dzień 31 grudnia. Komisja ekonomiczna nadal będzie pracować nad znalezieniem efektywnych rozwiązań dotyczących składek członkowskich oraz możliwości finansowania organizacji.

comments
  • Ale supeer! :)

  • ok podwyżka podwyżka wszędzie są podwyżki, a co na ten temat nasz członek RN druhu Bandurski jak druh reprezentuje biedne opolskie środowisko jak druh zagłosował, czy w ogóle nasz przedstawiciel staje za nami i broni naszych interesów. Od wyboru jakoś nigdy więcej nie widziałem nie słyszałem, ani nie czytałem żadnej jego informacji. Po ilości interpelacji widać poziom pracy RN tej kadencji, a może druhowi przypomnieć że interpelacja jest podstawową forma zapytania na druha funkcji. Więc proszę o informacje od druha Bandurskiego jak nas reprezentuje nas małych opolskich harcerzy.

  • Dzisiaj ZHP dla bogatych, jutro dla silnych i zdrowych.

  • pwd. Jakub Lasek

    20 Gru 2011 at 14:59

    Stan finansowy Chorągwi czy całego ZHP nie ma wpływu na stan portfeli rodziców harcerzy… Uważam, że podwyższenie składki do 48zł, to ciągle za mało. To tylko 4zł miesięcznie… Nie rozumiem, jak wydawanie 4zł miesięcznie można nazwać wymaganiem bogactwa. Nawet harcerz w podstawówce jest w stanie sam tyle zaoszczędzić, a przecież harcerz jest oszczędny. Rozumiem, że w niektórych drużynach są przypadki osób skrajnie ubogich, które nie są w stanie nawet tyle zapłacić. Jednak jest to bardzo niewielki odsetek danej drużyny, któremu można umożliwić uzbieranie na składkę poprzez akcję zarobkową… Każda drużyna, która działa dobrze i regulaminowo, spokojnie wydaje w skali roku ze swoich funduszy dużo więcej niż 4zł miesięcznie na harcerza. Każdy z drużynowych mógłby realizować program na wyższym poziomie, gdyby miał np. 72 zł rocznie od każdego harcerza więcej funduszy w drużynie. A kwota 10zł miesięcznie jest przecież ciągle niewielką kwotą w porównaniu do innych dodatkowych zajęć czy opłaty za członkostwo w innym stowarzyszeniu/sekcji. Szkoda, że nie przyjęto projektu dobrowolnej składki w drużynie w wysokości 120zł, z czego większość zostaje właśnie w drużynie. Uważam, że byłoby to najlepsze rozwiązanie, które pozwoliłoby znacznie uatrakcyjnić program drużyn, a co za tym idzie pozyskać dużo więcej nowych, młodych harcerzy.

  • 12zł więcej to jeszcze nie jest żaden szał byle by bardziej składek nie podnosili. Zamiast 3zł będziemy płacić 4zł osobiście uważam, że to jeszcze nie miliony i nie ma, co robić z tego afery. Oczywiście zgodzę się, że w drużynach zdarzają się osoby, które mają problem finansowe nawet z 3zł, ale czy to w dużej mierze nie wina drużynowych, którzy nie są w stanie wyegzekwować składek od swoich ludzi i przekazać je do hufca. Pomyślmy racjonalnie, wiele członków naszych drużyn dostaje na swoje wydatki więcej niż 3 czy 4zł. Uczmy swoich ludzi gospodarować pieniędzmi tak żeby potrafili wygospodarować 4zł miesięcznie. Mnie bardziej od podniesienia składek martwią różnej maści inne opłaty w naszej organizacji. Co do druha Bandurskiego uważam, że angażuje się w to tyle ile może, każdy z nas ma życie prywatne i musimy o tym pamiętać, nie żyjmy w Harctrixie.

  • Witam serdecznie i bardzo mi miło,że rozgorzała taka dyskusja na temat składek członkowskich. Każdy hufiec otrzymał ode mnie za pośrednictwem Komendanta Chorągwi ankietę dotyczącą projektów składek i każdy mógł się wypowiedzieć w tej kwestii/ niestety żadnej odpowiedzi w tym temacie/ z prośbą o jej przesłanie. Każde środowisko miało prawo się wypowiedzieć, moja osobista odpowiedź to nie podwyższanie składki, nie wprowadzanie opłaty certyfikacyjnej, nie wprowadzanie dodatkowych składek zadaniowych itp itd. Sam płacę składki instruktorskie, a zatem pomysł by to instruktorzy w głównej mierze mieli utrzymywać organizację uważam za niepoważny pomysł. Pieniądze to zawsze kłopoty, a zatem podsumowując mój jeden głos o biednej Chorągwi Opolskiej nie wzrusza całej organizacji jaką jest ZHP i władzy w postaci GK ZHP. Zasada płać i płacz obowiązuje bo dłużnicy stoją u bram!!!! Dziękuję Wam wszystkim bardzo za wypowiedzi. Jeśli chodzi o interpelacje to mogę je kierować do GK ZHP tudzież Komendy Chorągwi takie to jest narzędzie druhu Łukaszu.
    Dziękuję Wam bardzo za wasze wypowiedzi! Z okazji zbliżających się Świąt życzę dużo ciepła płynącego od Betlejemskiego Światełka, radości, braterstwa, trwania w harcerskiej służbie. Czuwaj!

  • Łukasz Czarnecki

    20 Gru 2011 at 20:36

    Druhu pwd. Jakubie Lasek: pragnę zauważyć, że nie płaci się składki co miesiąc, tylko co rok. Jestem ciekaw, co mają powiedzieć rodzice, którzy mają na utrzymaniu trójkę dzieci i sami są instruktorami. To jest 5 składek, czyli w sumie 240 złotych, co nie jest kwotą małą, a znam przynajmniej jedną taką rodzinę.
    Może trzeba zacząć ograniczać wydatki i dobrze gospodarować pieniędzmi, a nie narzekać na ich brak i podnosić składki.

    Takie moje zdanie.

  • pwd. Jakub Lasek

    21 Gru 2011 at 12:45

    Druhu Łukaszu, z zasady składki odprowadzamy kwartalnie (a nie rocznie), ale jeżeli drużynowy chce, to może je zbierać, co miesiąc i nikt mu tego nie zabroni. Może również, na początku roku zebrać składkę roczną i od razu opłacić wszystkie kwartały, ma w tym dowolność.

    Najłatwiej jest wymagać gospodarności od Chorągwi, nie wymagając tego od tej przykładowej rodziny. 240zł rocznie, to tylko 20zł miesięcznie, a zaoszczędzenie przez przykładową rodzinę, 20 zł miesięcznie, nie powinno być problemem dla żadnej, gospodarnej rodziny (pomijam, tak jak mówiłem wcześniej, rodziny skrajnie ubogie, które powinny liczyć w tej kwestii na wsparcie drużynowego). Nie należy przemnażać kwot na roczne bez powodu, bo wtedy one wydają nam się zbyt duże. A jeżeli już tak robimy, to miesięczny dochód rodziny również powinniśmy przemnożyć na roczny… Więc jeżeli przykładowo, ta rodzina zarabia 3 000zł miesięcznie, to rocznie zarabia ona 36 000zł. I tak jak już mówiłem, gospodarna rodzina nie powinna mieć problemu w znalezieniu wśród tych 36 000zł, 240zł na ZHP.

    W moim poście powyżej, skupiłem się na tym, żeby dodatkowa składka przede wszystkim zasiliła konto drużyn. Jeżeli chcemy ograniczać jeszcze bardziej, niewielkie wydatki drużyn, to doprowadzimy do rozpadu naszej organizacji. Drużynowi i tak wydają skrajnie niewiele, kombinując na różne możliwe sposoby, aby pozyskiwać fundusze i realizować program na wyższym poziomie. Nie oszukujmy się, ale dobry programowiec to jedno, a pieniądze do realizacji programu to drugie. Ostatni zjazd ustalił, że podstawową rzeczą, na której wszyscy powinniśmy się skupiać, jest drużyna. Natomiast jednym z ważniejszych mierników dobrej drużyny jest poziom realizowania w niej dobrego programu. Uważam, że najlepszą drogą ku temu, jest właśnie zbieranie większej składki, dzięki czemu drużynowi z niej będą mięli fundusze na program (oczywiście nie zbędne też tutaj są odpowiednie umiejętności i kształcenie kadry drużyny). Natomiast składka 48 zł dla pozostałej struktury ZHP powinna być wystarczająca.

  • Przynależność do stowarzyszeń i innych organizacji wiąże się z płaceniem składek. Są organizacje np. LOK, które niemal całe składki przekazują do podstawowych jednostek.
    Ważna, przynajmniej dla mnie, jest też czytelność wydawania pieniędzy. Do tej pory w sferze finansów zarówno GK i Komenda Chorągwi działały jak ścisłe/ poufne. NIE OCENIAM OBECNEJ KOMENDY na to przyjdzie czas. Chciałbym, aby ta ocena była pozytywna.

  • do maciek: takie narzędzie ta głupia interpelacja że jak by druh jakąś złożył była by dostępna na stronie RN a tym samym potwierdził by druh mój i nie tylko mój głos na druha. pamiętam czasy gdy na stronie RN publikowano listę obecności na poszczególnych zbiórkach rady, szczerze tęskno mi do tego. Wzajemnie druhu wesołych i rodzinnych świat Bożego Narodzenia życzę

  • pwd. Jakub Lasek

    22 Gru 2011 at 10:54

    Druhu Mariuszu, organizacje pożytku publicznego nie mogą w sferze finansów niczego zatajać, ponieważ jest to niezgodne z prawem…

    Każdy Polak może zapoznać się ze sprawozdaniami finansowymi każdej z organizacji pożytku publicznego (w tym również GK i wszystkich chorągwi) na np. takiej stronie:
    https://bopp.pozytek.gov.pl/

    Oczywiście GKa te same informacje publikuje również na swojej stronie:
    http://sprawozdania.zhp.pl/

  • Druhu Jakubie znałem już takich komendantów, którzy każdą dotację potrafili tak rozliczyć, że najlepszy „urzędnik” RIO nic by nie znalazł.
    Jestem członkiem trzech OPP i potwierdzam, że wszystko co druh napisał jest prawdą.
    Sprawozdawczość niestety to nie wszystko. Można wydać pieniądze „w zgodzie z paragrafami”, ale czy właściwie z oczekiwaniami i potrzebami to już inna historia.
    Chodziło mi o taką czytelność wydatków, aby np. ta sama osoba w jednym dniu nie miała delegacji do Krakowa i do Szczecina. Pieniądze są po to by je wydawać, ale racjonalnie. Starsi instruktorzy wiedzą o czym piszę.

  • pwd. Jakub Lasek

    22 Gru 2011 at 21:51

    Wiem również o czym druh mówi i ja mam nadzieję, że takich zachowań i kreatywnej rachunkowości jest coraz mniej w naszych szeregach, niż było kiedyś. Aczkolwiek w porównaniu do innych OPP, ZHP ma bardzo rozbudowany system kontroli (Rada Chorągwi, Komisja Rewizyjna), więc to też od tych organów zależy przede wszystkim przejrzystość finansów, bo to one sprawują kontrolę. Nie powinniśmy rzucać bezpodstawnymi oskarżeniami w stronę komendy, tylko wymagać również dobrze wypełniania swoich funkcji przez wybrane przez nas na zjeździe organy i ufać im w tej kwestii.

    Uważam, że upublicznianie wszystkich faktur, not księgowych, delegacji i innych dokumentów finansowych GKi i Chorągwi mija się z celem i jest niepotrzebną pracą. Od kontrolowania tego są wymienione wyżej organy, które powinny mieć dostęp do wszelkiej dokumentacji.

  • Zgadzam się z druhem, że system nadzoru w ZHP jest niezły (co nie znaczy dobry). Jednak ja staram się nie tylko na drodze stosować zasadę ograniczonego zaufania.
    Pozdrawiam i życzę wesołych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia

  • Podwyżka może wpłynąć negatywnie na i tak już kiepską liczebność ZHP. Poza tym najpierw należy popracować nad ściągalnością składek i zasadnością wszystkich wydatków, dopiero później próbować podwyżek. Nie podoba mi się struktura składki w ZHP, co z tego że harcerz płaci miesięcznie 3/4 zł skoro i tak większość tej składki idzie „do góry” a w drużynie zostają grosze – akurat na kupno arkusza szarego papieru bo na markery już nie wystarczy. Dlaczego tak duża organizacja nie może pozyskać dotacji (kiedyś ZHP było dofinansowywane przez państwo) lub kilku sponsorów/partnerów strategicznych. Ludzie nie chcą płacić składek bo nic z tego nie mają – taka jest prawda.

  • Druhu Michale nasza Rada Chorągwi zwróciła się do GK z wnioskiem o zmianę podziału składki członkowskiej w ZHP już kilka miesięcy temu i nic z tego nie wyszło. Chcieliśmy odwrócenia „piramidy” podziału składki.
    W większości podzielam obawy druha.

  • pwd. Jakub Lasek

    28 Gru 2011 at 03:15

    Mam nadzieję, że nigdy czasy finansowania ZHP przez Państwo nie wrócą, bo nie były to czasy niezależności naszej organizacji… Mamy te same prawa co inne organizacje i powinniśmy równo z nimi konkurować o fundusze z różnego rodzaju dotacji. Każda drużyna ma ogromne możliwości pozyskiwania funduszy na jej prace. Od rodziców zaczynając poprzez jej lokalne otoczenie, na 1% i akcjach zarobkowych kończąc. Każdy z nas może w tym pomóc każdej drużynie…

    Druhu Michale, nie jest prawdą, że ZHP nie może pozyskiwać dotacji i że tego nie robi… nie mam pojęcia skąd druh wysnuwa takie wnioski… Po przejrzeniu sprawozdania finansowego ZHP za rok obrotowy 2010 można bardzo łatwo odczytać, że przychód z dotacji (z MEN, kuratorium, samorządów lokalnych i innych funduszy) wyniósł 3 894 633,84zł (co stanowi 42% przychodów z działalności statutowej). Przy czym przychód ze składek w tym samym roku wyniósł 1 072 241,68 zł (co stanowi 19,5% przychodów z działalności statutowej). I nie znam na szczęście żadnej drużyny w ZHP, która ma problem z posiadaniem funduszy na zakup np. markerów. I kończąc, jeżeli jakiś harcerz/zuch uważa, że nie otrzymuje nic za bycie w danej drużynie, to dana drużyna musi chyba być bardzo słaba. Bo obserwując pracę i efekty drużynowych, które widzę wokół siebie, to jakby ktoś chciał wycenić tę pracę i efekty, to składka powinna wynosić ze 120zł, ale miesięcznie.

  • Podwyżka może wpłynąć negatywnie na i tak już kiepską liczebność ZHP.

    Kiepska liczebność na pewno nie wynika z wysokości składki. Proponowałbym skupić więcej uwagi na programie, który realizowany jest w drużynach.

    Poza tym wolałbym widzieć naszą organizację mniej liczną, a dynamiczniejszą, lepiej zorganizowaną i spełniającą podstawowe cele, które przed nią stoją.

    Gdyby chciał druh sobie powędkować, to za wędkowanie tylko w granicach naszego województwa musiałby druh zapłacić składkę członkowską, która wynosi ok. 150zł rocznie.

    Z innej strony, znam przykłady drużynowych, którzy już kilka lat temu podnosili składki członkowskie w swoich gromadach, drużynach, aby podnieść poziom i atrakcyjność swoich programów. Oczywiście w porozumieniu z rodzicami. Ściągalność składek czasami dwukrotnie wyższych nie była wielkim problemem.

    A na koniec napiszę, że zgadzam się całkowicie z Kubą. Czysta prawda.

  • Dodam jeszcze dla porównania średnie ceny za dodatkowe zajęcia dla dzieci i młodzieży:

    * Karate – 60 zł/m-c | 720 zł/rok
    * Siłownia – 100 zł/m-c | 1200 zł/rok
    * Karta wędkarska – 150 zł/rok
    * Taniec – 85 zł/m-c | 1020 zł/rok
    * Szachy – 20 zł/godz. | ~ 960 zł/rok
    * Sala zabaw – 15zł/godz. | 720 zł/rok
    * Basen – 8zł/godz. | 384 zł/rok
    * Tenis – 10zł/godz. | 480 zł/rok

    —————-
    Przy godzinnych stawkach nie uwzględniałem instruktora (poza szachami). Przyjąłem, że dziecko będzie uczęszczało na zajęcia ze stawką godzinną raz w tygodniu na jedną godzinę.

    Ktoś jeszcze chce udowadniać, że składki członkowskie w ZHP to jakiś majątek?

    Jak znajdę tylko chwilę czasu, to przytoczę cennik wyjazdów kolonijnych, żeglarskich, obozów sportowych i porównam to cen, które można spotkać za obóz harcerski czy kolonię zuchową w naszej chorągwi.

  • Druhu Michale M w niektórych rodzinach, żyjących na granicy ubóstwa każda wydana złotówka jest problemem. Moim zdaniem dzieci z takich środowisk nie wolno sobie odpuścić. Te dzieciaki nie pójdą na zajęcia płatne…
    Powraca do mnie zadawane już dawniej pytanie czy ZHP jest dla elit czy kształtuje elity?

  • Druhu Mariuszu, z przykrością muszę stwierdzić, że tam gdzie kończą się merytoryczne argumenty, zaczyna się tandetna manipulacja emocjonalna. Dlaczego stawia druh sprawę albo, albo? Pewnie dlatego, że skrajnościami najlepiej się operuje chcąc kogoś przekonać do swojej racji, nie operując konkretami. Na podstawie swoich doświadczeń i obserwacji widzę, że w każdej ważnej sprawie różne osoby wykonują te same tricki. Nie rozwiązywać hufców, bo to przecież tradycja i jak to tak. Nie rozwiązywać hufców, bo nie ważne jest to, że ich liczebność jest równa liczebności dobrze działającej drużyny. Bo przecież jeżeli rozwiążemy hufiec, w którym harcerzy jest jak palców u rąk to przyczynimy się do rozpadu Związku! Bzdura.

    Czas na poważną dyskusję z racjonalnymi argumentami. Jeżeli ktoś ich nie posiada…, no cóż – albo przyznaje rację tym, którzy je mają, albo ich szuka. W ostateczności nie zabiera głosu w dyskusji.

    Przy okazji życzę wszystkim DO SIEGO ROKU!

  • Druhu Marcinie, moim zdaniem to niestety druh prowadzi dosyć czytelną manipulację i wkłada wszystkich do jednego worka.
    Ja nie oceniam tego kto z nas ma rację, wyrażam jedynie swoje obawy. Mam nawet pomysł jak nie utracić w ZHP dzieciaków z tzw.trudnych środowisk, ale jestem dla druha osobą, która nie potrafi racjonalnie spojrzeć na rzeczywistość. Druhu Marcinie ja jestem w 100 % w realu!!!
    II REORGANIZACJA
    Mój macierzysty hufiec samodzielnie podjął decyzję o rozwiązaniu, mimo tego, że formalnie spełniał kryteria HUFCA.
    Najprościej jest odebrać głos myślącym inaczej , ale to nie znaczy, że ma się rację.

    Pozdrawiam i życzę wszystkim w nowym roku umiejętności słuchania nawet osób o skrajnych poglądach.
    Przecież wszyscy nie musimy być jednomyślni.

  • Druhu Michale przepraszam za zmianę imienia, ale my z Matrixu
    tak mamy

  • Create Account



    Log In Your Account